Förra helgen var jag (Christine) på färgkurs på Nääs. En helgkurs i det gamla Slöjdseminariet, med Janne, pensionerad konservator och väldigt erfaren på färg. Och om jag förstod det rätt, med limfärgen som favoritfärg. Och när jag nu skriver färg menar jag inte kulör utan färgblandningen man målar med. För det är inte bara kulören som påverkar vårt intryck av en målad vägg, det är också innehållet i färgen och hur den målas. Och så är givetvis innehållet i färgen intressant ur ett miljöperspektiv. I Halmfrid vill vi ha det bästa i alla kategorier!

Och här börjar förvirringen. VAD ska vi välja för färgblandningar och för kulörer?! Kursen var bra, för jag fick lära mig mycket mer om färgtyper och kulörer. Men ju fler möjligheter desto tuffare val! Jag ska se ifall jag kan sammanfatta mina lärdomar från kursen här och sedan sova på de nya lärdomarna under vintern.

Nääs gamla slöjdseminarium

Nääs gamla slöjdseminarium

Janne skriver recept

Janne skriver recept

Vi började kursen med att blanda två olika typer av limfärg; cellulosa lim och animaliskt pärllim. Det var lättare att blanda cellulosa lim än det animaliska. Då blandade man limmet med kranvarmt vatten, rörde runt och lät det stå över natten. Det animaliska pärllimmet däremot behöver värmas upp i vattenbad innan det blandas med vatten. Innan det värms upp ser det ut som små bärnstenar, jättefina, men lite äckligt att tänka på att det kommer från ben. Och det ska visst lukta illa om färgblandningen får stå ett tag. Omålad limfärg håller i några dagar. Men när den är målad och torkad är det inga problem. Eller ja, kritiken till både limfärg, emulsionsfärg och linolja är att den riskerar att mögla lättare. Men, det är många som använt färgerna innan oss och det har gått bra. Och vi har färgen på ställen som passar i det klimatet den kommer att vara i. Hellre underhåller vi målningen än har gifter i färgen! Limfärg är en inomhusfärg men vi kommer inte ha limfärg i duschen eller i köket!

Åter till färgskapandet. Vi blandade alltså limmet med vatten över natten. Vi hade också en hink med kranvarmt vatten som vi hällde krita i. Skånsk krita, det skulle vara den bästa. Vi rörde inte kritan i vattnet utan lät den själv blötas av vattnet. Dagen efter blandade vi de två hinkarna, limvattnet och kritvattnet. Och ta taaa: Limfärg med kritvitt! När vi målade färgen blev det vitt brutet i grått. För att göra den vitare kunde man hälla i titanvitt (syntetiskt framställt färgpulver). Vi hade en påse zinkvitt som också kunde läggas till för att få färgen vitare, men zinkvitt och titanvitt användes till olika blandningar. Lite knepigt att veta vilken man skulle ta. Och så hade vi givetvis massor av jordfärger och mineraliska färger i olika burkar. Vi tog en klick limfärg på en paljett och de kulörer vi ville ha, och så var det bara att blanda och testa. Limfärg målar man bara ett lager med. För om man målar ett andra lager är risken att man löser upp första lagret. Det är alltså inte vattenresistent. Jag vet inte riktigt om vi ska ha denna färg. Och om vi har den, var vi ska måla den. Det är fint att måla på trä och se ådrorna genom färgen. Men det får inte vara en yta man vill kunna torka av. Cellulosalimmet dessutom är lite känsligt, om man går emot det kan det färga av sig på kläderna. Så det kanske bara blir taket där den passar! Fast inte taket i köket, om det är ett tak man vill kunna torka ibland?

Här har vi blandat limfärg. Med och utan krita i.

Här har vi blandat limfärg. Med och utan krita i.

Kursens färger!

Kursens färger!

Så, dag 2, då blandade vi emulsionsfärg! Vi tog limfärgen och hällde helt enkelt i olja. Egentligen skulle vi löst färgpulvret i oljan innan för att få det mindre pulvrigt. Men eftersom vi även idag fick blanda egna färgblandningar med jordfärgerna fick det gå ändå. Vi testade att göra grått av olika färger, av att blanda grönt, rött och vitt. Eller blanda olika svart med vitt. Jag fastnade lite för att göra grått och att göra vitt med olika brytningar i. De flesta av våra ytterväggar vill vi ha vita och då är den stora frågan, vilken kulör vi ska bryta i. Blev lite förtjust i gul ockra! Och så ska vi måla vår massugn i en härlig mörk färg. Som passar med väggarna, med golvet och med köket. Och vara i en färg som både Marcus och jag gillar.

Dag 3 kändes lättare, då fick vi måla med linoljefärg. Vi vet var vi vill ha linolja lite mer än vad vi vet var vi vill ha dom andra färgblandningarna. Vi vill måla våra fönster i engelskt röd linoljefärg. Eftersom det är så mycket fönster tänker jag att det är enklast att hålla sig till ren engelsk röd som jag köper färdig. Alternativt att vi bryter den med lite grön som gör den ännu mörkare. Riktigt mörk röd färg är så vackert! Det kommer bli snyggt ihop med våra kalkade vita väggar. Vi kommer troligen ha linoljefärg på våra köksluckor också, och på våra dörrar inomhus. Linoljefärg tar en evighet att torka, men som tur är bor vi ju inte i huset medan vi målar.

Blandar linoljefärg med limfärgen och emulsionsfärgen i bakgrunden

Blandar linoljefärg med limfärgen och emulsionsfärgen i bakgrunden

Ser mycket fram emot när vi kommit så långt att vi kan börja måla! Fönstren blir första målningsprojektet. Vi har några gamla vi ska måla om och vi har några vi ska beställa nya, grundmålade, som vi får måla själva. Spännande!

Annonser