Vi har tidigare skrivit om olika delar av vårt värmesystem. Vi har t.ex. vår luftjordledning och vi har skrivit om vår skorsten. Jag trodde jag hade skrivit om varför vi vill ha en massugn men kan inte hitta det så jag skriver en kort sammanfattning här. Massugnen (Ja, massugn, inte masugn som telefonen envisas att rätta till) är en vidareutveckling av kakelugnen. Det var den finske arkitekten Heikki Hyytiäinen (har googlat stavningen) som tyckte att den behövde uppdateras. Med rätta. Dels tillförde han en hel del massa som kan lagra värmen länge och minska temperatursvängningar. Dels så vattenmantlade han den så att man kan skicka värmen till en ack. tank. Han lade dessutom till en efterförbränningskammare som förbränner gaserna en andra gång.

fullsizerender-3

Johannes proveldar massugnen

Det är vanligt att man i Sverige hittar pannan undangömd i nån källare eller i ett förråd som är svinvarmt helt utan anledning. Det tycker jag är synd. Och så har man nån eldstad i vardagsrummet av plåt som gör rummet outhärdligt på fem minuter. Det är dock fint att den är i vardagsrummet. Det är där den ska vara. Det skapar kontakt och förståelse för den påverkan vårt leverne har på världen. Men man behöver en värmebuffert så man kan mysa längre.

Hanna murar in vattenmanglingen på baksidan av massugnen

Hanna murar in vattenmanglingen på baksidan av massugnen

Sen när man har ackumulatortanken full med vatten så behöver den ju fördelas ut i huset på ett smidigt sätt. Det första halmbalshuset vi besökte hade värmeslingor i väggarna istället för golven. Ägarinnan förklarade att strålningsvärmen från sidan är mer effektiv och mer naturlig. Och så kan man ha goa tjocka plankgolv vilket ju inte funkar så bra med golvvärme. Så det är väl bara att slänga upp lite rör lite här och var på väggarna där man vill ha dem så blir det väl bra? eller?

Putslektion på halmbalsvägg med värmeslingor

Putslektion på halmbalsvägg med värmeslingor

Vi har ju haft en del tur vad det gäller familj, vänner och vänners vänner i det här projektet. När vi behövde halmbalshusarktitekter fanns det närmare än vi anat. När vi behövde glas fanns det hjälp i familjen. Våra vänner i Green Wood AB hjälpte oss med stommen. Och nu när vi behövde nån som förstod sig på värmesystem hade vi en doktorand i lågtempererade värmesystem. Ni som är nördar kan läsa hans SP-rapport här. Jag har fått den förklarad för mig på svenska några gånger nu så jag har snappat upp ett och annat som jag nu ska försöka förklara.

img_0111

ännu mer slingor

Det finns flera anledningar till att jag gillade den här grejen. En utav dom var att man kan bygga system med mindre teknik och och att de därmed blir billigare. Jag vill hela tiden ha så lite teknik som möjligt. Inte för att jag är teknikfientlig men för att jag inte vill göra mig beroende av system som jag inte förstår, av att nån annan måste komma och serva dem och att de måste bytas alldeles för snabbt för att de blivit omoderna. Så hur uppnår man då det. Jag försöker nu förklara så som jag själv förklarar det i mitt huvud, så det blir på en 7-årings nivå. Om man skulle ha ett pyttelitet element så skulle det elementet behöva vara asvarmt för att värma upp ett helt rum. Så då känns det ju ganska logiskt att ju större elementet är desto lägre värme kan man ha i det. Så om man då skulle förvandla alla ytor i ett rum till element så skulle man ju kunna ha väldans låg värme i de ytorna för att ändå kunna värma rummet. Och ju lägre värme man skickar ut från tanken desto längre räcker ju värmen.

img_1901

ja, så ska man få ihop det på nåt sätt också i slutändan.

Jag hörde på nån föreläsning att man kan känna av strålningen från en vägg på 7 meters avstånd. Därför påverkas vi väldigt mycket av hur varma väggarna är. En av våra instagramföljare vittnade om hur det tog ett dygn från att de kom till den timrade stugan trots att de hade 28 grader i luften efter några timmars eldande men väggarna var ju fortfarande kalla så det var inte så skönt ändå. Om man då istället har en aning varmare väggar än lufttemperatur kan man ha lite lägre temperatur i luften. Nu blir den här effekten mindre ju bättre isolerat huset är så den kanske inte kommer vara jättepåtaglig hos oss. Men lite är nåt. En annan fördel är att rum som av någon anledning skulle få övervärme pga solinstrålning eller för mycket värme av eldstaden istället kan ta upp värmen i väggarna och skicka tillbaka till tanken eller till ett rum där den är bättre behövd. Man kan säga att systemet är ”självreglerande utan dyra rumsgivare. Ju lägre vattentemperatur systemet dimensioneras för (täta slingor och bra isolerat hus) desta kraftigare är den självreglerande effekten.

Vi har räknat på att kunna skicka ut en temperatur i slingorna på 26-28 grader beroende på utomhustemperatur. Det finns en givare ute på baksidan som kommer berätta för systemet hur varmt det är ute. Det är den enda styrningen vi planerar att ha. Vi spar därmed en massa pengar på att inte behöva ha en massa rumstermostater (som barnen går och pillar på).

Fint blir det!

Daniel och Ellinor täcker över slingorna

Slutresultatet blir då att vi kommer ha ca 1000 meter värmeslingor i huset varav några hundra meter vi köpt billigt från blocket. Vissa rum är totalt maxade med slingor och vi har fått tänka till var vi vill ha tavlor i framtiden.

När man lägger värmeslingor vill man ha nåt som sprider värmen. I golv lägger man ofta energikrävande aluminiumplåtar eller i betongplattan eller flytspackel. Själva har vi leran. Vi monterar slingorna. Gojsar in dem i lera och vips så är de borta. Och leran ja, den har ju även den en funktion i vårt energisystem. 5 cm lera på insidan på 200 kvm yttervägg blir många kilo termisk massa. 17 ton eller nåt tror jag. Den termiska massan hjälper till att lagra värme och utjämna temperaturväxlingar så att man får ett jämnare inomhusklimat.

Vi ska ju givetvis komplettera vedeldandet med solfångare men det får bli ett eget inlägg.Det får nog bli ett eget inlägg om ventilationen också.

